Datorspel - roliga spel



Datorspel för tjejer

Både Johanna och Christine tog upp att det kunde vara en skillnad mellan vilka datorspel tjejer och killar föredrog. Johanna trodde att killar för det mesta gillade de lite mer blodiga och mörka spelen och nämnde Doom och Quake medan tjejer gillade plattformsspel i stil med Super Mario Bros. Detta togs upp i samband med att vi pratade om 3D-spel så jag förstod det som att hon tyckte dessa spel passade killar bättre. (Doom och Quake är 3D-spel.) Hon kritiserade också spelbranschen för deras utveckling av datorspel som speciellt ska passa tjejer. Dessa kunde t.ex. handla om att sköta om en häst eller liknande och detta tyckte hon verkade fullkomligt värdelöst. Hon trodde istället att det kunde vara en id att utveckla en ny generation spel av typen Super Mario Bros eller Bubble Bobble, det trodde hon skulle passa tjejer bättre.

Den nya generationens datorspel med häftiga funktioner och försök till verklighetstrogen grafik trodde Christine mest tilltalade killar. De flesta tjejer menade hon hade en smak som liknade hennes egen, så hon trodde helt klart att vilken typ av spel man föredrog kunde ha med kön att göra.


Linjära och icke-linjära datorspel

Ibland har datorspelen kritiserats för att vara alltför linjära. Dagens spel styr alltid spelaren på något sätt, frågan är bara hur mycket. De gamla plattformsspelen är t.ex. en väldigt linjär genre där man oftast bara kan ta en väg. I vissa spel kan man från början välja bana men när denna väl är vald kan man för det mesta inte bestämma speciellt mycket själv vad som ska hända.

Johanna ville tillägga några ord om ämnet. Hon pratade då främst om spelet Zelda 3 A Link to the Past och det hon tidigare nämnt, nämligen att det inte fanns en bestämd väg man var tvungen att ta. Hittade man inte pilbågen kunde man gå och döda en boss istället. Det fanns alltså ett lite större utrymme för val än i många andra spel. Hon berättade också om en annan typ av datorspel som var väldigt linjära men där det ändå fanns en del valmöjligheter. Hon menade då spel i stil med Super Mario World och Donkey Kong Country till Super Nintendo. I dessa spel följer man en bestämd väg för att klara spelet men samtidigt finns en mängd olika hemligheter och bonusbanor att hitta på vägen. En bana kan t.ex. gå att klara på flera olika sätt genom att man tar olika vägar och dessa kan man upptäcka även efter det att man klarat spelet. I Donkey Kong Country-spelen kan man dessutom få se ett helt annat slut på spelet om man hittat alla gömda banor. På det sättet håller dessa spel längre, tyckte Johanna.







Tillbaka till Datorspel