Datorspel - roliga spel



Online multiplayer spel

Som tidigare tagits upp finns ett flertal väsentliga skillnader mellan datorspel som ofta spelas i multiplay och spel som endast kan spelas lokalt på den egna datorn eller videospelsenheten. Multiplayer spelandet tycks liksom tillföra en helt ny dimension till hela datorspelandet. Det ger ett nytt perspektiv på i alla fall två av huvudområdena för uppsatsen: svårighetsgrad och mål.

Du kan också kolla in denna spelsida. När det gäller målet verkar det vara mycket mer flytande när man talar om multiplayer spel jämfört med gamla konsolspelen och PC-spel som bara kan spelas i singleplayer. Det gäller inte längre att komma till nästa bana, klara en viss boss eller lösa ett uppdrag utan ett nytt mål kan sättas upp varje gång man spelar. Spelarna skapar själva sitt mål t.ex. genom att bilda klaner på Internet som går matcher mot andra. Ett annat mål kan vara att samla så många olika föremål som möjligt eller att bygga upp sin gubbe så att denne blir starkare. Det är alltså inte längre bara spelet som skapar alla mål, spelarna får vara med och bestämma.

Genom att själv kunna anpassa spelandet och bygga upp en egen liten spelkultur utifrån sina egna speciella behov kan man bygga upp mål utifrån sina egna intressen. På så sätt kan olikheterna som finns mellan människor främjas. Att svårighetsgraden påverkas av multiplayermöjligheten är också ganska tydligt. Det verkar kvitta att ett spel är alltför enkelt i singleplayer om spelet ändå är roligt i multiplayer. Det gammaldags linjära spelandet är då inte längre det centrala. Svårighetsgraden får också en helt ny dimension när man spelar mot flera andra mänskliga spelare. Spelet blir inte lika förutsägbart som när man spelar mot datorstyrda spelare, ingen spelomgång blir den andra lik.

De flesta spel som främst är avsedda att spelas över Internet har också en chatt där spelarna kan skriva meddelanden till varandra angående spelet. Spelarna skapar egna små kulturer, diskuterar strategi och i vissa mer rollspelsliknande spel kan det förekomma att en del personer ”rollspelar” mot varandra (ungefär som vid vanligt rollspel, typ Drakar och demoner). Spelchatten tycks vara en väsentlig del av spelandet, för vissa kan det även ses som ett sätt att umgås eller ett sätt att göra nya bekantskaper (som den i och för sig har gemensamt med mycket annat på Internet). Denna lite mer sociala aspekt som skulle kunna härledas till någon form av kontaktmotiv ligger i och för sig lite utanför området för denna uppsats men det är ändå viktigt att förstå att multiplayer spelandet har tillfört en rikedom som inte fanns i de äldre datorspelen, en möjlighet för spelarna att påverka spelet i betydligt högre grad.







Tillbaka till Datorspel